Missionshuset
Ur historiken skriven av Arvid Johansson
från Axhult i samband med församlingens
90-års- och missionshusets 75-årshögtid
den 7 juni 1953 kan man bland annat läsa
följande:
Till Stjärnorp kom 1831 en prästman,
som förut verkat i Hällestad och där
förkunnat väckelsens budskap. han
hette Jonas Janzon, född 1798 och
död som prost i Säby 1888 (?). Han
var känd som en väldig
väckelsepredikant, samlade stora
skaror kring sin predikstol, och som
nykterhetstalare var han känd i hela
landet. Under Janzons tid sägs
Stjärnorps kyrka varit ett centrum för
väckelserörelserna i norra
Östergötland. Och både från
Hällestad, Vånga och Risinge kom
folk för att lyssna till Janzons ofta två
timmar långa predikningar. Janzon
flyttade från Stjärnorp 1843 och fram
till 1850-talet synes det andliga
tillståndet i Stjärnorp ha varit ganska
mörkt. De gamla kunde berätta att
dåvarande komministern, Landelius,
söp sig full vid ett husförhör i
Elmesbo samt åkte och tappade
kyrkboken på hemvägen. Många gick
till kyrkan på söndags förmiddagen
och sedan till krogen på
eftermiddagen, då det fanns
åtminstone tre ställen i socknen där
man sålde brännvin.
Vid denna tid började så kallade
"kolportörer" resa omkring och hålla
sammankomster i norra Östergötland.
Den första var troligen torparen
Anders Nilsson från Vånga, vanligen
kallad "Anders i Lasjön". Han var född
i ett fattigt soldathem i Risinge 1810
och avsomnade under en
predikoresa på Gotland 1868. Genom
olika skickelser i livet kom Nilsson till
besinning om sin själs frälsning, och
vid ett besök i Barketorp i Hällestad
påsken 1851 började han offentligt
vittna om Herren.
År 1857 blev han
Fosterlandstiftelsens kolportör och
gjorde sedan vidsträckta
predikoresor, ända till Norrland där
både kyrkor och skolor öppnades för
honom. Nilsson var en god talare,
och både hög och låg lyssnade gärna
till honom. Vid besök i Norrköping till
exempel satt stadens borgmästare
ofta som Vångatorparens åhörare.
Han uppträdde i sin enkla
Vångadräkt. De Nilsson en gång
predikade från trappan vid en gård i
Risinge, kom två smeder med var sin
gärdsgårdsstör för att överfalla
Nilsson mitt under predikan. Men
båda träffades av förkunnelsen så de
snällt lade ner sina vapen. Under sina
resor kom Anders Nilsson också till
Stjärnorp i slutet av 1850-talet och
fick även här vara ett väckelsens
redskap. Snart kände de troende i
socknen behov av en
sammanslutning. När Stjärnorps
missionsförening bildades vet vi inte,
men den fanns 1863.
Andra kolportörer från den första
tiden var skollärare J P Nyrén från
Wahlstorp i Hällestad och bonden
och liesmeden Lars Magnus Larsson
från Barketorp, Hällestad. Lars
Magnus predikade ofta i Stjärnorp
och var troligen en av de första som
predikade i missionshuset. Han blev
omvänd 1845 vid 19 års ålder och
greps av nitälskan för sina
medmänniskors frälsning. Han
brukade gå till Hällestad kyrka, och
när folket samlades på kyrkbacken,
manade han dem att vända sig till
Herren. Lars Magnus hade en ung
medhjälpare i smedjan som hette
Axel Nystedt. Längre fram blev denne
också hans medhjälpare i den
andliga verksamheten. Mot slutet av
1800-talet predikade Nystedt ofta i
Stjärnorp.
En bygdepredikant, som också
predikade i Stjärnorp var bonden Nils
Hansson i Junkerstad, Vånga. Vid
denna tids synes verksamheten i
Stjärnorp varit ganska livlig, och nu
uppstod tanken att bygga ett
missionshus i Bjäsäter, som mer och
mer blivit centrum för verksamheten.
Den äldsta bevarade handlingen är
ett kontrakt daterat 18 maj 1878, var i
Anders Magnus Nilsson i Bjäsäter till
Stjärnorps Missionsförening upplåter
en jordplan för byggande av ett
bönhus.
Upplåtelsen skulle gälla 49 år mot en
årlig avgift på tio kronor. Längre fram
fick missionsföreningen gåvobrev på
tomten. Kontraktet är underskrivet av
ordföranden Johan Danielsson i
Bjäsäter och kassören Anders
Eriksson, Kolfall. Det är troligt att
missionshusbygget sattes igång
omedelbart. Timmer skänktes och
dagsverken gjordes, och snart var
huset färdigt. Nu hade man ett hus att
samlas i och sammankomster hölls
ofta i missionshuset och i stugorna
lite varstans i socknen. Ofta
samlades man på lördagskvällarna
utan predikant. Man vittnade,
samtalade och sjöng. Missionshuset
var fullt av folk.
Av bygdens söner var
hemmansägaren Lars Persson i Brink
en gärna hörd predikant. Han rördes
ofta till tårar då han vittnade och
åhörarna greps av förkunnelsen. En
annan bygdepredikant var Carl
Månsson i Asplund. Dennes dotter
Selma reste 1891 till Kongo som
missionär och blev gift med doktor K
E Laman. Av andra som ofta hade
något att säga på mötena, må
nämnas ordföranden Johan
Danielsson, skräddarna Karlsson i
Kottorp och Anders-Gustav
Östergren i Jakobslund,
hemmansägaren Anders-Magnus
Nilsson, Per-August Henriksson i
Brink, Alfred Johansson i Säldekärr
med flera.
1860-1870-talen hade varit segerns
och framgångens tider. 1880-talet
blev den svåra sållningens tid. Det
började med att några
Stjärnorpsläsare, bland dem
skräddarna Karlsson och Östergren,
omfattade den så kallade
syndfrihetsläraren. De fick höga
tankar om sig själva och blev
dömande mot andra. När
missionsförsamlingens ordförande en
gång vittnat, framträdde en av
skräddarna efteråt och yttrade:
Behöver Danielsson fortfarande
bedja Gud om förlåtelse, är han ännu
oomvänd?
En skräddare frågade någon av de
andra: Tycker inte du, att jag är
syndfri? Den andre svarar: Det är
bäst du frågar din hustru om den
saken, det vet hon säkert bättre än
jag. Nu blev det ofta lärostrider på
mötena. När sedan villoläraren
Charles Lee kom till Bjäsäter och höll
profetiska föredrag blev söndringen
fullständig.
Många som förut deltagit i arbetet
rycktes med i Lees läror och började
motarbeta missionsförsamlingen. En
tid kunde missionsförsamlingen
knappast hålla några möten, ty
"Leeanarna" kom och bara ville
diskutera. Det hade säkert varit bättre
för verksamheten om man bemött
Lee, som en gumma sägs ha gjort i
Brunnby missionshus. Hon reste sig
under Lees föredrag och utbrast: Lee
heter du, och le är du. Adjö med dej,
nu går jag hem.
Jönköpingspredikanten Samuel
Johansson, som också besökt
Bjäsäter, säger om Lees verksamhet
i Östergötland: Aldrig har jag sett
någon villfarelse som gjort värre
förödelse och lämnat efter sig
hemskare följder, som sopade med
sig en massa själar, om vilka man
hyst den tron att de levde i Herren.
1885 eller 1886 kom predikanten
August Hurtig från Vånga och höll
möten i Stjärnorp under de svåra
tiderna efter doktor Lee. Han besökte
Bjäsäter varje månad till 1897, då
han for till Helsingborg. En
uppmärksammad kvinnlig evangelist
var Anna Molin. Hon var troligen
fribaptist och hon och hennes kamrat
Ida Ohlsson hade många möten i
Bjäsäter och Häggetorp. En
svenskamerikansk evangelist
Pettersson besökte även Stjärnorp
och blev särskilt uppmärksammad för
sin sång. Men genom doktor Lees
söndringsrörelse försvagades
missionsföreningen oerhört.
Verksamheten låg tidvis nere och
blev aldrig mer vad den förut varit.
Någon gång vid sekelskiftet kom en
ung Kinda missionär, Vennborg, på
tillfälligt besök i Bjäsäter. Han
manade de modfällda
missionsvännerna att börja på nytt
igen. En son till predikanten Hurtig, J
A Hurtig, var nu bosatt i Bjäsäter.
Han och hans maka bettydde nu
mycket för verksamheten innan de
flyttade till Ljungby. Sofia Hurtig satte
igång syföreningsverksamhet och så
nyordnades missionsföreningen.
1905 antogs nya stadgar och Fredrik
Hellström valdes till ordförande.
Namnet blev nu Bjäsäters
Missionsförening, då vännerna i Hult
och Brink ordnade egen verksamhet,
som så småningom skulle bli Norra
Hults Missionsförsamling. Även i
norra sockendelen ordnades några år
egen verksamhet, huvudsakligen
omfattande byarna Bryttorp, Axhult
och Häggetorp. På initiativ av J A
Hurtig restaurerades missionshuset
år 1907. Vaktmästarebostad om ett
rum och kök med läktare ovanpå
inreddes. En veranda byggdes. Nu
blev det bättre med verksamheten
några år framåt.
Ansgariiföreningens predikanter
besökte ofta Bjäsäter och från
Helgelseförbundet kom Anna Roslind
och Ottilia Gustavsson med flera.
Svarvaren Carl Öfverstedt i Axhult var
också missionsföreningen till hjälp
och hade bland annat möten vissa
söndagar. Genom utflyttning och
dödsfall minskade medlemsantalet
och fram på 1920-talet var inte mer
än tre eller fyra medlemmar kvar. I
början av 1920-talet höll Gustav
Pihlström uppmärksammade möten i
Bjäsäter. Så ordnades Bjärka-Olstorp
missionskrets, och den första
kretsevangelisten Herman Carlsson
anställdes 1927. I slutet av 1920-talet
kom några personer i bygden till tro
på Herren och nu var det tid att
nyordna verksamheten för tredje
gången.
Annandag Påsk 1931 hölls
nattvardsfirande i missionshuset. Dr
K E Leman, som ledde mötet,
frågade de närvarande om de ville
sammansluta sig till en församling.
De flesta mottog förslaget med
glädje. Och vid ett nytt möte den 19
april, som också leddes av dr Leman,
ordnades Bjäsäters
Missionsförsamling av de
kvarvarande medlemmarna i
missionsföreningen och några andra.
Tillsammans sjutton personer.
Medlemstalet steg snart till tjugofyra,
men då de gamla fått hembud och de
unga avflyttat minskade det åter till
tretton.
1934 bildades ungdomsföreningen
och en tid fanns också en
juniorförening. Söndagsskola torde
funnits redan på 1870-talet. Den var
nedlagd på 1930-talet och
återupptogs 1933.
Åren 1950-1951 renoverades
missionshuset då ytterväggarna
bekläddes. Den gamla läktaren
inreddes till ett rum. En ny
trappuppgång byggdes. Allt detta
drog en kostnad av över 10 000
kronor.
Källa: Linköpings föreningsarkiv